IEBS, Màrqueting Digital i Social Media

Durant els últims mesos he estat mig enclaustrat fent un curs d’Expert en Màrqueting Digital i Social Media a través d’IEBS, una Escola de Negocis especialitzada en innovació i esperit emprenedor. Ha estat una experiència més que satisfactòria, que m’ha refermat en la maduresa de la formació on-line, una fórmula que cada vegada va guanyant més pes i prestigi en tant que permet adaptar el ritme d’estudis a les circumstàncies personals de cada alumne amb la mateixa qualitat que altres sistemes d’ensenyament.

Tot i la virtualitat d’aquest sistema formatiu, acostuma a haver-hi una major interacció amb els professors i els alumnes, i l’aprenentatge és continu en tant que les “aules” sempre estan obertes. Tens la possibilitat de contactar amb els formadors o altres companys a qualsevol hora, i en tot moment pots trobar-te aportacions noves, recursos interessants o materials complementaris.

IEBS és una escola molt orientada als nous entorns i les noves possibilitats vinculades amb internet i les noves tecnologies. El que jo he fet ha estat el Curs d’Expert en Màrqueting Digital i Social Media, i tot i la intensitat d’aquest període, i que tinc necessitat de desconnectar durant un temps, em quedo amb les ganes de matricular-me més endavant i fer algun dels seus màsters o posgraus.

Estructurat en quatre mòduls, hem fet una intensa repassada per la Web 2.0 i la gestió de xarxes socials, les tècniques de posicionament en cercadors (SEO, SEM i Analítica Web), les potencialitats del Social Media, les Xarxes Professionals i les Xarxes Empresarials, i en les noves tendències en Geolocalització, Geoposicionament i Màrqueting Mòbil. Un programa intens, apassionant, ple de descobertes i terrenys per continuar explorant, perquè si una cosa té internet és que l’aprenentatge ha de ser continu, mantenir-te sempre al dia, i llegir, investigar i analitzar tot el que puguis i més.

De fet, si em vaig decidir a fer aquest curs va ser perquè sentia la necessitat d’actualitzar coneixements. L’any 2007 vaig acabar un Màster en Edició i un Posgrau en Edició Digital (fets també on-line, a través de la UOC), perquè volia aprofundir en tot el que tenia a veure amb la web 2.0, no tant desenvolupada com ara (pensem que els smart phones encara es trobaven en una etapa molt incipient, que el primer iPhone va sortir al mercat a mitjans d’aquell 2007, i que el terme web 2.0 s’havia instaurat un any abans i havia estat esmentat, per primera vegada, l’any 2004 per O’Reilly Media).

Han passat cinc anys des d’aleshores, i per això vaig considerar que havia arribat l’hora de tornar a “ressetejar” coneixements. Els entorns digitals es mouen ben de pressa, i si no fas l’esforç de mantenir-te al dia és molt fàcil quedar-te enrere. De fet, durant aquests cinc anys han passat moltes coses en el món d’internet. Les xarxes socials han tingut un espectacular desenvolupament, el concepte de cloud computing s’ha anat consolidant, i, com abans esmentava, el desenvolupament de la interconnectivitat mitjançant dispositius mòbils ha experimentat un espectacular creixement que ha obert noves portes que cal traspassar i conèixer.

Han aparegut noves formes de relació, nous models de negoci, d’eines i de procediments aplicables tant al món laboral com a l’educatiu. I quedar-se enrere pot tenir conseqüències negatives tant per a les persones -caient en l’anomenada fractura digital– com per a les institucions i organitzacions -perdent eficàcia en els seus processos productius.

Calia, doncs, posar-se al dia. I tot i que intens, exigent i ple de moments on hem hagut d’esforçar-nos al màxim ha valgut la pena recórrer aquest camí. Han estat uns mesos on els coneixements teòrics s’han completat amb l’activitat pràctica, de manera que el contacte amb el món real ha estat continu. I fent una repassada al que han estat aquests mesos, me n’adono que hem treballat molt perquè hem tocat moltes tecles. Alguns exemples de casos pràctics que hem fet:

  • gestionar una crisis de reputació on line d’una companyia de línies aèries
  • exercir de community manager d’un negoci on-line
  • aprofundir en la creació d’una identitat 2.0
  • dissenyar cassos de crowdsourcing aplicats a empreses
  • plantejar la creació d’una wiki per a una consultoria de comptes que treballa amb clients multinacionals
  • posicionar blocs en les primeres posicions de buscadors fent servir SEO i SEM
  • treballar les estratègies del màrqueting de recerca
  • simular que érem els SEO de McDonald’s
  • dissenyar una estratègia de link building
  • fer servir les xarxes socials per millorar el posicionament en cercadors
  • elaborar una suposada campanya de màrqueting en cercadors per a IKEA
  • planificar l’estratègia de comunicació externa i l’estratègia empresarial per a una agència de viatges
  • analitzar les xarxes socials horitzontals i les verticals
  • detectar casos de comunicació incorrecta d’empreses i marques
  • dissenyar una estratègia en profunditat en Twitter i Facebook per a una marca
  • fer servir les eines de monitorització de la presencia on-line d’una empresa
  • aprofundir en el networking i el branding
  • dissenyar una campanya de geolocalització per a una farmàcia
  • plantejar un projecte de renovació de les eines de col·laboració per a una empresa tecnològica
  • investigar i proposar millores de la productivitat per a empreses mitjançant noves eines 2.0
  • elaborar un projecte de creació d’aplicació mòbil, la distribució i la campanya de promoció destinada a un fabricant d’automòbils
  • analitzar els markets i plataformes actualment existents en el món dels smart phones
  • treballar amb aplicacions de geolocalització, codis QR i realitat augmentada
  • estudiar exemples de campanyes reals de promoció i publicació d’aplicacions mòbils
  • imaginar possibles fórmules de monetitzar una aplicació d’èxit com Instagram

Tot això, no són més que alguns exemples, perquè les activitats pràctiques realitzades han estat moltes més, així com debats sobre diferents qüestions vinculades amb internet i de gran actualitat com ara la privacitat, la pirateria, els bens físics i digitals, el futur dels cercadors entre molts i molts i molts altres temes. A més de multitud de referències a blocs, articles, projectes i altres materials d’interès que s’han anat aportant tant per part dels formadors com dels alumnes.

Per això, tinc una sensació ambivalent en arribar al final d’aquests mesos, perquè, si bé d’una banda tenia ganes d’arribar a la meta, d’altra trobaré a faltar el continuar aprenent i compartint amb la resta d’alumnes -ha estat una gran experiència pràctica de networking i crowdsourcing– l’escenificació de casos reals dins del món del màrqueting digital.

En qualsevol cas, me’n porto una més que positiva recompensa final que ara toca desenvolupar i posar en pràctica. Com tot, sempre n’hi ha aspectes que es poden polir i millorar, però la meva valoració global ha estat més que satisfactòria. Una gran experiència en la que he après moltíssim tant de la resta de companys (amb professionals de molts camps) com dels tutors que hem tingut, especialment l’Eva Rodríguez, el Fabián V. Buendía i l’Óscar Fuente, que són amb qui hem passat més temps i hem tingut una relació més estreta, així com de l’Alejandro Torrentí i el Wessley Roche.

A tots ells, moltes gràcies per aquests mesos!

P.D. I ja que l’esforç ha estat intens, i encara que sigui autobombo, em fa molta il·lusió mostrar la recomanació que a LinkedIn va deixar una de les tutores 🙂

Anuncis

3 thoughts on “IEBS, Màrqueting Digital i Social Media

  1. El teu treball al curs ha sigut magnífic, estic plenament d’acord amb Eva. Encara que jo també et faré una recomanació, et mostre la meua gratitud per la teua participació i col·laboració. Has sigut un alumne excelent.

    D’altra banda, t’anime a emprar aquest blog com a eina d’aprenentatge. En els coneixements del primer mòdul, la teua capacitat i emprant temps a escriure les teues reflexions; estic segur que no tindràs cap problema en estar al dia. Treball dur, açò si.

    PD: Crec que t’has oblidat de Alejandro com a professor de l’últim mòdul.

    • Moltes gràcies pel teu comentari, Fabián. El cert és que heu fet una gran tasca. Com vaig dir-li a l’Eva, el més important és que heu estat capaços d’ensenyar-nos i, molt important, transmetre les ganes per continuar aprenent i aprofundint. Com sempre, seguiré els teus encertats consells. Treballarem dur 🙂 Una abraçada.

      P.D. Sí, s’havíen quedat pel camí dos tutors. Inconvenients del copy-paste 🙂

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s